Vaikka pakkaussuunnittelu onkin erinomaisen monitahoinen tehtävä, kiteytyy sen onnistuminen lopulta yhteen raadolliseen kysymykseen: kuinka hyvin tuote pomppaa kaupan hyllyltä esiin?
Ja mikä sen saa pomppaamaan?
Yhden hengen empiirisessä tutkimuksessani Ruohonjuuressa kosmetiikkamerkki Djusien putelit kiinnittivät katseen neodyymimagneetin lailla. Uudehkon kotimaisen merkin minimalistisen tuoteperheen ilme on Kobran käsialaa ja yksinkertaisuudessaan erinomaisen rohkea taidonnäyte.
On nimittäin verrattain helppoa suunnitella pakkaus, joka kirkuu itsensä esiin hyllyltä. On huomattavasti vaikeampaa tehdä sama asia yksinkertaisilla asioilla: perusmuodoilla, selkeällä väripaletilla ja eleettömällä typografialla. Siinä tarvitaan itsevarmuutta – ja sitä Djusielta tuntuu löytyvän.
Sitä pullotettuna, kiitos.