Siirry sisältöön
Kansi, joka kutsuu avaamaan. Kuva: Letterform Archive
Kansi, joka kutsuu avaamaan. Kuva: Letterform Archive.

Tyypillisenä elektroniikan kuluttajana manuaalien lukeminen ei kuulu vahvuuksiini. Laitteet otetaan haltuun yrityksen ja erehdyksen kautta ja kantapäitä hoivataan henkisin rakkolaastarein kun ärräpäätulvat ovat kuivuneet.

Ratkaisuun on tietenkin lääke, ja se on kauniin käsikirjan suunnittelu tyypillisen mustavalkoisen, konekäännetyn, ylipaksun ja silti ahtaan pumaskan sijaan.

Lempeä ja selkeä väripaletti. Kuva: Letterform Archive
Lempeä ja selkeä väripaletti. Kuva: Letterform Archive.

Tässä taiteenlajissa varma veto on vilkaista menneisyyteen ja Olivettin suuntaan. Legendaarisen italialaislafkan toimistotuotteet ovat jo itsessään blogimehustelun rikkainta malmia, mutta on ilo nähdä huolellisen suunnittelun jatkuneen aina vähäpätöiseksi ajateltavaan ohjekirjaseenkin asti.

Itse konekaan ei jätä designillaan kylmäksi. Kuva: Letterform Archive
Itse konekaan ei jätä designillaan kylmäksi. Kuva: Letterform Archive.

Vuosien 1959-67 Diaspron-mallin hollantilainen ohjekirja hyppäsi silmille Letterform Archiven kokoelmista ja toi kosolti innoitetta seuraaviin taittotöihin. Lempeän huolellinen asettelu, ilahduttavat värit ja selkeät havainnekuvat – siinäpä kolmen kohdan askelmerkit ansiokkaaseen manuskaan.

Koneeseen ihastuneelle tiedoksi, että Kajaanista löytyisi, kympillä. Tulisikohan ohjekirja mukana?

Harvoin on mustenauha tuntunut yhtä futuristiselta. Kuva: Letterform Archive
Harvoin on mustenauha tuntunut yhtä futuristiselta. Kuva: Letterform Archive.
Selvä kuin pläkki. Kuva: Letterform Archive
Selvä kuin pläkki. Kuva: Letterform Archive.

Jyri

Graafinen suunnittelija, puolet Kildasta.
Aina inspiroi: geometria, tiikki, Hitchcock, vanhojen pokkarien haju, Frasier ja tyhjät jalkapallokentät.