Siirry sisältöön
Rabbit Hole Display: A-I. Kuva: Hugmun
Rabbit Hole Display: A-I. Kuva: Hugmun.

Niin vahvasti kun omassa työssäni arvostankin typografiassa selkeyttä ja luettavuutta, sykkii sydämeni satunnaisissa salasuhteissa myös kokeellisille fonteille.

Sellainen on esimerkiksi yhden leikkauksen Rabbit Hole Display, joka on lähestulkoon lukukelvoton – mutta samaan aikaan hyvin kiehtova. Sen muotokielessä kohtaavat sähkökaappien bommaukset, Photoshopin Liquify-työkalu ja Rorschachin musteläiskätesti. Nimi on tietenkin viittaus Ihmemaan Liisaan.

Rabbit Hole Display: J-R. Kuva: Hugmun
Rabbit Hole Display: J-R. Kuva: Hugmun.

Rabbit Hole Displayn takana on kööpenhaminalainen Hugmun Studio ja sen graafinen suunnittelija Tomasz Pawluk, alias Boafff. Fontin kuvauksessa kerrotaan sen sopivan parhaiten logotyyppeihin tai lehtiotsikoihin, mihin suhtaudun hieman varauksella. Tietyillä kirjaimilla ja kirjainyhdistelmillä, miksipäs ei.

Rabbit Hole Display: S-Z. Kuva: Hugmun
Rabbit Hole Display: S-Z. Kuva: Hugmun.

Omaa silmääni ihastuttaakin eniten sen naittaminen toiseen, täysin erilaiseen fonttiin – kuten tyylitellyn esimerkin Editorial New Italicsiin. Kauneus syntyy jälleen kerran kontrasteista – ja ehkä kokonaisuuden muuttuminen hitusen luettavammaksi on se tarvittava taikasauvan heilautus.

Testaa ja lisensoi käyttöön Type Departmentin sivuilla.

Paritus tyystin erilaisen fontin – ei Times New Romanin vaan Editorial New Italicin – kanssa toimii. Kuva: Hugmun
Paritus tyystin erilaisen fontin – ei Times New Romanin vaan Editorial New Italicin – kanssa toimii. Kuva: Hugmun.

Jyri

Graafinen suunnittelija, puolet Kildasta.
Aina inspiroi: geometria, tiikki, Hitchcock, vanhojen pokkarien haju, Frasier ja tyhjät jalkapallokentät.