Jokaisella medialla on parasta ennen -päiväyksensä. Uuden yritysilmeen ensimmäinen sovellutus ei ole enää miesmuistiin ollut automaattisesti käyntikortti. Verkkosivut olivat vielä hetki sitten pienenkin yrityksen elinehto. Ehkä seuraavalla vuosikymmenellä graafiset suunnittelijat painavat pitkää päivää niiden sovellutusten kanssa, joista tänään ei vielä hiiskutakaan.
Vaikka se tässä ajassa vieraalta tuntuukin, oli tulitikkuaski sata vuotta sitten erinomaisen tärkeä markkinointiväline kahviloille, ravintoloille ja yökerhoille. Unohdetusta tuotteesta esimerkkinä Maraid Designin kuratoima valikoima 20- ja 40-lukujen japanilaisista askeista.
Kun nykyisen kaltainen visuaalinen häly loisti poissaolollaan, nousi esineenä arkipäiväinen tulitikkuaski viimeistellyn kuorrutteensa myötä arvoon arvaamattomaan – jotkut eurooppalaisuutta tavoittelevalla tyylikkyydellä tai japanilaisella perinteikkyydellä, toiset yöelämän paheista vihjailemalla tai silkalla yllätyksellisyydellä.
Vinkeän yllättävät kuvitukset, rajattujen väriavaruuksien mahdollistamat paletit ja orgaaninen typografia tekevät näistä askeista koukuttavinta silmäkarkkia hetkeen. Kokoelma löytyy laajennetussa muodossa Flickristä, jossa on selattavana kaikkiaan 470 toinen toistaan kiehtovampaa tuotosta. Löytyypä aiheesta sohvapöytäkirjakin, jos ja kun kokoelman selaaminen ruudulta ei tunnu riittävältä.